You can buy this site: mail to

Sollicitatiebrief

Uit je brief blijkt je persoonlijkheid en je motivatie

 

Je brief gaat een rol spelen wanneer je door de eerste snelle selectie van de cv’s heen bent en potentieel geschikt bent bevonden. In de brief geef je je motivatie voor je sollicitatie weer en geef je een indruk van je persoonlijkheid. Je gaat daarbij zorgvuldig te werk.

 

Wat zet je in je sollicitatiebrief?schrijven

 

  1. Wie ben je?
  2. Wat zijn de eigenschappen en vaardigheden die jou geschikt maken?
  3. Welke ervaring heb je?
  4. Wie ben jij, wat halen ze voor mens en collega in huis?
  5. Je ambities: wat wil je, of welke kansen wil je van het bedrijf krijgen?
  6. Waarom wil je juist naar dat bedrijf? Waarom juist die functie?

 

Hoe bouw je je brief op?

 

Een goede manier om je brief op te bouwen is door de brief te schrijven als een verkoopbrief. Je brengt tenslotte een product (jezelf!) aan de man, dat de behoefte van een klant (de selecteur) moet bevredigen.

Verkoopbrieven zijn opgebouwd volgens de AIDA-methode. Die helpt je jezelf in je brief te verkopen:

  • Attention: je trekt de aandacht van de selecteur
  • Interest: je wekt zijn interesse met jouw unieke eigenschappen
  • Desire: je wakkert zijn verlangen naar kennismaking aan
  • Action: je zet hem aan tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een gesprek.

 

Waarmee moet je rekening houden bij het schrijven?

 

Een goede brief schrijven is lastig. Je moet immers…

  • Je kwaliteiten goed overbrengen
  • Je motivatie en ambitie helder onder woorden brengen
  • De ander overtuigen met je profiel
  • De juiste stijl en toon kiezen voor je brief
  • Een balans vinden tussen bluffen of eerlijk zijn

 

Aan de slag!

 

De kladfase: kies de juiste elementen

 

Een goede brief is kort en bondig, maar bevat toch alle punten die nodig zijn om jezelf voor het voetlicht te brengen. Je hele levensverhaal kun je er niet in kwijt. Je moet dus goed kiezen welke elementen je gebruikt.

  • Ga uit van de functie-eisen, zoals de eigenschappen en vaardigheden die ze vragen. De sollicitatiecommissie gebruikt die als checklist om te bepalen of ze jou een geschikte kandidaat vinden. Maak eerst een kladje waarop je alle eisen onder elkaar zet. Lees heel precies en maak een analyse van de vacature. Denk na over je leven (je loopbaan, je opleiding, activiteiten naast je werk etc.) en schrijf steekwoorden op die in je opkomen bij elk van de functie-eisen.
  • Door de steekwoorden te gebruiken voorzie je je brief van feiten. Een goede manier om vereisten te koppelen aan feiten is de STAR-methode te hanteren.
  • Denk na over waarom je bij de organisatie denkt te passen, en precies bij die functie waarop je solliciteert. Wil je dit goed kunnen doen, dan is het nodig een beeld te hebben van de organisatie waar je solliciteert. Neem elementen uit het beeld van de organisatie die je aanspreken en bespreek deze kort. Hoe specifieker je kunt benoemen wat je aanspreekt, hoe beter het overkomt.
  • Stel je eens voor dat je aan de andere kant van de tafel zou zitten. Bedenk aan wat voor soort iemand het bedrijf behoefte heeft, met wat voor soort opleiding, ervaring en kennis. Haak in op dingen die je weet over het bedrijf, bijvoorbeeld recente of toekomstige ontwikkelingen. Bekijk vervolgens hoe jouw vaardigheden en ervaring het bedrijf een voordeel kunnen opleveren en benoem dat expliciet.
  • Waarschijnlijk heb je nu al wat losse flarden van een brief. Bepaal een logische volgorde om de punten in te bespreken. Lees de AIDA-formule nog eens na en verplaats je in de rol van een selecteur. Roept je brief hier en daar vraagtekens op? Vul op die plaatsen nog dingen aan, het liefst feiten.

 

De schrijffase: wees helder en eerlijk

 

Een goede brief is kort en bondig. Er staat precies genoeg in om interesse te wekken

  • De stijl. Een goede sollicitatiebrief moet formeel zijn, maar niet té. Hij moet ook passen bij de stijl van de organisatie waar je solliciteert. Schrijf heldere, korte zinnen.
  • De toon. Je moet jezelf in de markt zetten en je moet zien op te vallen, maar je brief mag niet ergerniswekkend zijn.Vermijd clichés en ‘ronkende’ formuleringen. Soms heb je als briefschrijver de neiging om ‘overdreven’ te gaan schrijven. Dat is nergens voor nodig. Hoe helderder, hoe beter. Zeg in eerlijke woorden wat jij leuk, opvallend en spannend aan de baan vindt.
  • Wees origineel, betrouwbaar en samenhangend in je sollicitatiebrief. Denk goed na over een creatieve openingszin. De eerste klap is een daalder waard!

 

De correctiefase

 

Stuur een sollicitatiebrief nooit in de gauwigheid weg. Eén typefout en je brief wordt afgedaan als onzorgvuldig en niet interessant.

 

Bron: http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv/sollicitatiebrief-schrijven